Konspekt zajęć ptaki zimą

Scenariusz zajęć ptaki zimą

Scenariusz zajęć dydaktyczno – wychowawczych

w grupie 5-latków „0-1”.

Data: 27.01.2015 r.

Prowadząca: Joanna Skowronek

Grupa: 5-6 latki „0-1”

Temat kompleksowy: „Ptaki zimą”

Temat: „Ptaki zimą” – poznanie gatunków ptaków, które zimują w Polsce na podstawie ilustracji.

Treść z podstawy programowej: Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną: „liczy obiekty i rozróżnia błędne liczenie od poprawnego”; „wyznacza wynik dodawania i odejmowania pomagając sobie liczeniem na palcach lub na innych zbiorach zastępczych”; „ustala równoliczność dwóch zbiorów”; Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.: „ wymienia rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przyrodniczych, np. na polu, na łące, w lesie;

Cele poznawcze:

– poznanie i nazywanie kilku gatunków ptaków zimujących w Polsce,

Cele kształcące:

– kształtowanie opiekuńczej postawy dzieci wobec ptaków i zwierząt,

– kształtowanie posługiwania się liczebnikami porządkowymi i głównymi,

Cele wychowawcze:

rozwijanie zdolności poznawczych, wytrwałości w wysiłku umysłowym, dociekliwości w stawianiu  pytań  i szukaniu  odpowiedzi,

– uwrażliwianie na niesienie pomocy ptakom zimującym w Polsce

Cele szczegółowe:

Dziecko po zajęciach:

– rozwiąże zagadkę słowną,

– wypowie się na podany temat,

– rozpozna i nazwie niektóre gatunki ptaków,

– naśladuje ruchy ptaków

– przeliczy elementy w zakresie 9 i więcej

– dobierze odpowiednią liczbę do ilości oczek na kostce

– zaśpiewa piosenkę „Chodźcie wszyscy tu do koła”

– liczy na konkretach w zakresie 6

Czas trwania:

Metody:

– rozmowa,

– pokaz,

– praktycznego działania,

– metoda aktywizująca „Ptaszek”

Formy: zbiorowa, indywidualna jednolita.

Pomoce dydaktyczne: zagadki, obrazki przedstawiające rozwiązanie zagadek, sylwety ptaków (wróbel, sikorka, gil, sroka, wrona), obrazki ptaków z liczbami, kostka do gry, 4 papierowe karmniki (czerwony, czarny, żółty, brązowy), naklejki nagradzające, pinezki, tamburyno, patyczki doliczenia

Przebieg zajęć:

  1. Część wstępna:

1. „ Chodźcie wszyscy tu do koła” – rozpoczęcie zajęć piosenką z pokazywaniem.

2. „Ptasie zagadki” – wprowadzenie w tematykę rozmowy. Po każdej odgadniętej zagadce, nauczyciel pokazuje konkretny obrazek.

Jaki to domek niepotrzebny latem,

Zimą co dzień karmi zwierzęta skrzydlate.(karmnik) – Dlaczego karmniki są potrzebne? Jak możemy pomóc ptakom przetrwać zimę? Jak dbamy o ptaki przylatujące do karmnika? -fragment rozmowy.

Lato nam śpiewem umilają

Zimą na naszą pomoc czekają (ptaki)

Czarne pióra ma, Czasem miło jest posłuchać

Woła: kra, kra, kra. (wrona)

Kiedy zimą albo w lecie

melodyjnie sobie grucha,

siedząc na twym parapecie (gołąb)

Szare małe ptaki, jakie wiecie sami.

Co w zimie i w lecie pozostają z nami? (wróbelki)

Część główna:

1. Zabawa dydaktyczna „Ptaki zimujące w Polsce”. Zapoznanie dzieci z wybranymi gatunkami ptaków.
Nauczycielka rozkłada na dywanie kolorowe kartony z obrazkami ptaków zimujących w Polsce (wróbel, sikorka, gil, sroka, gołąb, wrona). Zadaniem dzieci jest rzucenie kostką do gry i policzenie wyrzuconych oczek, a następnie odszukanie takiej samej liczby na kolorowym kartonie pod którym kryje się ptak. Dzieci powtarzają nazwy ptaków i opisują ich wygląd.

2. „Zabawa ruchowa „Ptaszki do karmnika” – część dzieci w rytm tamburyna naśladuje ptaszki, reszta będąc w parach tworzy karmnik. Na sygnał nauczyciela dzieci wlatują do jednego z karmników, tak aby żaden nie został pusty. Następuje zmiana dzieci – każde w zabawie pełni funkcję ptaka i karmnika.

3. Zabawa matematyczna „Goście w karmniku”.

Do tablicy przypięte są 4 sylwety karmników w kolorach: czarnym, brązowym, żółtym i czerwonym. Dzieci liczą karmniki i określają, w jakich są kolorach. Nauczyciel pyta dzieci, który z kolei jest np. czerwony karmnik. Nauczyciel przypina do tablicy po kilka różnych ptaków (4 sikorki, 2gile, 2 wróble, 1 wronę). Dzieci dopasowują ptaki do odpowiedniego karmnika na zasadzie skojarzeń kolorów. Dzieci tworzą zbiory ze względu na jedną cechę rodzaj ptaka. Następnie przeliczają ilość ptaków w poszczególnych karmnikach. Określają, w którym jest najwięcej, a w którym najmniej, czy jest gdzieś taka sama ilość. Przeliczają, ile jest ptaków we wszystkich karmnikach. Rozdanie patyczków do liczenia Wykonywanie działań dodawania i odejmowania na patyczkach – przylatujące i odlatujące ptaki.

C. Część końcowa.

1. Losowanie obrazków z ptakami i nazywanie ich. Nagrodzenie brawami.

2. Ocena zajęć – dzieciom, którym zajęcia się podobały machają rękami i ćwierkają, tym którym zajęcia się nie podobały siedzą prosto z rękoma na kolanach.

Zajęcia obserwowała: Zajęcia prowadziła:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here