Scenariusz zajęć dydaktyczno – wychowawczych
w grupie 5-latków „0-1”.
Data: 27.01.2015 r.
Prowadząca: Joanna Skowronek
Grupa: 5-6 latki „0-1”
Temat kompleksowy: „Ptaki zimą”
Temat: „Ptaki zimą” – poznanie gatunków ptaków, które zimują w Polsce na podstawie ilustracji.
Treść z podstawy programowej: Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną: „liczy obiekty i rozróżnia błędne liczenie od poprawnego”; „wyznacza wynik dodawania i odejmowania pomagając sobie liczeniem na palcach lub na innych zbiorach zastępczych”; „ustala równoliczność dwóch zbiorów”; Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.: „ wymienia rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przyrodniczych, np. na polu, na łące, w lesie;
Cele poznawcze:
– poznanie i nazywanie kilku gatunków ptaków zimujących w Polsce,
Cele kształcące:
– kształtowanie opiekuńczej postawy dzieci wobec ptaków i zwierząt,
– kształtowanie posługiwania się liczebnikami porządkowymi i głównymi,
Cele wychowawcze:
– rozwijanie zdolności poznawczych, wytrwałości w wysiłku umysłowym, dociekliwości w stawianiu pytań i szukaniu odpowiedzi,
– uwrażliwianie na niesienie pomocy ptakom zimującym w Polsce
Cele szczegółowe:
Dziecko po zajęciach:
– rozwiąże zagadkę słowną,
– wypowie się na podany temat,
– rozpozna i nazwie niektóre gatunki ptaków,
– naśladuje ruchy ptaków
– przeliczy elementy w zakresie 9 i więcej
– dobierze odpowiednią liczbę do ilości oczek na kostce
– zaśpiewa piosenkę „Chodźcie wszyscy tu do koła”
– liczy na konkretach w zakresie 6
Czas trwania:
Metody:
– rozmowa,
– pokaz,
– praktycznego działania,
– metoda aktywizująca „Ptaszek”
Formy: zbiorowa, indywidualna jednolita.
Pomoce dydaktyczne: zagadki, obrazki przedstawiające rozwiązanie zagadek, sylwety ptaków (wróbel, sikorka, gil, sroka, wrona), obrazki ptaków z liczbami, kostka do gry, 4 papierowe karmniki (czerwony, czarny, żółty, brązowy), naklejki nagradzające, pinezki, tamburyno, patyczki doliczenia
Przebieg zajęć:
- Część wstępna:
1. „ Chodźcie wszyscy tu do koła” – rozpoczęcie zajęć piosenką z pokazywaniem.
2. „Ptasie zagadki” – wprowadzenie w tematykę rozmowy. Po każdej odgadniętej zagadce, nauczyciel pokazuje konkretny obrazek.
Jaki to domek niepotrzebny latem,
Zimą co dzień karmi zwierzęta skrzydlate.(karmnik) – Dlaczego karmniki są potrzebne? Jak możemy pomóc ptakom przetrwać zimę? Jak dbamy o ptaki przylatujące do karmnika? -fragment rozmowy.
Lato nam śpiewem umilają
Zimą na naszą pomoc czekają (ptaki)
Czarne pióra ma, Czasem miło jest posłuchać
Woła: kra, kra, kra. (wrona)
Kiedy zimą albo w lecie
melodyjnie sobie grucha,
siedząc na twym parapecie (gołąb)
Szare małe ptaki, jakie wiecie sami.
Co w zimie i w lecie pozostają z nami? (wróbelki)
Część główna:
1. Zabawa dydaktyczna „Ptaki zimujące w Polsce”. Zapoznanie dzieci z wybranymi gatunkami ptaków.
Nauczycielka rozkłada na dywanie kolorowe kartony z obrazkami ptaków zimujących w Polsce (wróbel, sikorka, gil, sroka, gołąb, wrona). Zadaniem dzieci jest rzucenie kostką do gry i policzenie wyrzuconych oczek, a następnie odszukanie takiej samej liczby na kolorowym kartonie pod którym kryje się ptak. Dzieci powtarzają nazwy ptaków i opisują ich wygląd.
2. „Zabawa ruchowa „Ptaszki do karmnika” – część dzieci w rytm tamburyna naśladuje ptaszki, reszta będąc w parach tworzy karmnik. Na sygnał nauczyciela dzieci wlatują do jednego z karmników, tak aby żaden nie został pusty. Następuje zmiana dzieci – każde w zabawie pełni funkcję ptaka i karmnika.
3. Zabawa matematyczna „Goście w karmniku”.
Do tablicy przypięte są 4 sylwety karmników w kolorach: czarnym, brązowym, żółtym i czerwonym. Dzieci liczą karmniki i określają, w jakich są kolorach. Nauczyciel pyta dzieci, który z kolei jest np. czerwony karmnik. Nauczyciel przypina do tablicy po kilka różnych ptaków (4 sikorki, 2gile, 2 wróble, 1 wronę). Dzieci dopasowują ptaki do odpowiedniego karmnika na zasadzie skojarzeń kolorów. Dzieci tworzą zbiory ze względu na jedną cechę rodzaj ptaka. Następnie przeliczają ilość ptaków w poszczególnych karmnikach. Określają, w którym jest najwięcej, a w którym najmniej, czy jest gdzieś taka sama ilość. Przeliczają, ile jest ptaków we wszystkich karmnikach. Rozdanie patyczków do liczenia Wykonywanie działań dodawania i odejmowania na patyczkach – przylatujące i odlatujące ptaki.
C. Część końcowa.
1. Losowanie obrazków z ptakami i nazywanie ich. Nagrodzenie brawami.
2. Ocena zajęć – dzieciom, którym zajęcia się podobały machają rękami i ćwierkają, tym którym zajęcia się nie podobały siedzą prosto z rękoma na kolanach.
Zajęcia obserwowała: Zajęcia prowadziła: